Czy warto zdecydować się na biznes franczyzowy

Franczyza to specyficzny, ale jednocześnie bardzo popularny model biznesowy, który co roku przyciąga coraz większą liczbę przedsiębiorców. Coraz więcej, sieci sklepów i innych usług, pojawiających się w przestrzeni publicznej działa właśnie w modelu franczyzowym. Czym charakteryzuje się tego typu biznes i jakie są jego zalety?

Podstawowe założenia franczyzy

W standardowym modelu prowadzenia działalności przedsiębiorca działa samodzielnie, na podstawie wcześniej założonej własnej strategii biznesowej. Rejestrując, więc swoją firmę musi mieć przygotowany biznesplan, pomysł na realizację usług oraz opracowane elementy rozpoznawcze marki, jak chociażby logotyp, hasło reklamowe. Jest przy tym zdany całkowicie sam na siebie i odpowiada za każdą część realizacji planu. Zupełnie innymi założeniami charakteryzuje się franczyza, który uwzględnia w modelu nie jeden podmiot, a dwie strony podczas współpracy.

Są nimi franczyzobiorca, który jako przedsiębiorca działa pod szyldem określonej marki oraz franczyzodawca, czyli właściciel marki, udzielający przedsiębiorcy licencji. Zasady współpracy i wszystkich zasad, jakie mają być wypełniane, opisane są zawsze szczegółowo w umowie franczyzowej, która podpisywana jest przed rozpoczęciem. Dokument ten jest obowiązujący dla dwóch stron, znajdują się, więc tam nie tylko wymagania, jakie musi spełnić franczyzobiorca względem właścicieli marki, lecz również udogodnienia, jakie oferuje franczyzodawca swojemu podopiecznemu. Może to być m.in. zapewnienie wyposażenia, pomoc w aranżacji wnętrza lokalu, czy sklepu, pomoc podczas rekrutacji pracowników, szkoleń specjalistycznych, okresowych itd.

Zalety prowadzenia działalności franczyzowej

Pierwszą zauważalną zaletą tego modelu działalności gospodarczej jest jej uproszczenie. Za dostarczenie koncepcji, opracowanie wszelakich strategii, czy informacji „know-how” odpowiedzialny jest podmiot, czyli marka. W przypadku zwykłej działalności wszystko to spoczywa na ramionach przedsiębiorcy, co jest niezwykle czasochłonne, a także kosztowne. Kolejną kwestią jest rozpoznawalność marki i ugruntowana pozycja na rynku, co jest dużą szansą dla osoby, stawiającej pierwsze kroki w biznesie, a nieposiadającej dużego budżetu na wypromowanie marki, czy pomysłu na skuteczny marketing. Prowadząc działalność w ramach firmy, która jest już rozpoznawalna wielu ludziom, daje automatycznie większe szanse na dobre zarobki i większe perspektywy na przyszłość.

Dużym plusem są również benefity, jakie oferuje franczyzodawca, czyli przykładowo pomoc w rekrutowaniu i zatrudnianiu nowych pracowników, czy szkoleniu pracowników. Co istotne, nie trzeba posiadać specjalistycznej wiedzy na temat oferowanych usług, czy produktów, tak, jak każdy inny przedsiębiorca zaczynający działać w określonej branży. Model franczyzowy zaczyna się pojawiać w wielu gałęziach gospodarki i branżach. Najpopularniejsze sieci, oferujące współpracę franczyzową działają dziś już nie tylko w branży spożywczej, ale również gastronomicznej, finansowej, odzieżowej i wielu innych. Każdy, chcący prowadzić biznes właśnie w ten sposób może znaleźć coś odpowiedniego dla siebie.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here