komunikacja w szkole

O ile metody podające są niecenione, jeśli nauczyciel chce przekazać wiedzę w jak najbardziej usystematyzowany sposób, to brak nudy gwarantują metody aktywizujące. W szkole podstawowej korzysta się z nich najczęściej, ponieważ pomagają w utrzymaniu uwagi uczniów, co wśród dzieci w wieku 10-13 lat bywa trudne do osiągnięcia. Niemniej ważna od uwagi jest komunikacja w szkole. Nad nią można pracować już od najmłodszych lat, wspierając swoje działania odpowiednimi tekstami literackimi.

Komunikacja w szkole a wiersz Jana Brzechwy

O skutkach nieodpowiedniej komunikacji, braku chęci do kompromisu i efektach patrzenia tylko na siebie w zabawny sposób opowiada wiersz Jana Brzechwy pt. „Żuraw i czapla”. Popularny utwór wykorzystywany jest na lekcjach języka polskiego oraz w edukacji wczesnoszkolnej jako punkt wyjścia do dyskusji o tym, że komunikacja w szkole to jedna z podstawowych zasad właściwego funkcjonowania w grupie rówieśniczej. W ogólnodostępnym scenariuszu zajęć znajdują się propozycje aktywności mające na celu znalezienie skutecznego rozwiązania problemu w komunikacji między dwiema osobami. Ćwiczenia opierające się na improwizacji słownej oraz zadaniach dramowych aktywizują uczniów, w naturalny sposób zachęcają ich do komunikowania się z innymi. Lekcja z wykorzystaniem wiersza „Żuraw i czapla” angażuje dzieci i uświadamia je, że komunikacja w szkole może przebiegać pomyślnie.

Metody aktywizujące w szkole podstawowej – teatr i empatia

Jakie metody aktywizujące w szkole podstawowej używane są najczęściej? Z pewnością burza mózgów, dyskusja, tworzenie map skojarzeń lub map mentalnych. Sposoby te dają uczniom możliwość wyrażenia siebie, włączenia kreatywnego myślenia, a także kształtowania zdolności właściwego komunikowania się w grupie rówieśniczej. Dobre i skuteczne metody aktywizujące w szkole podstawowej mogą opierać się na grach i zabawach teatralnych. Ciekawym wierszem, którego lektura otwiera drzwi do rozmów o empatii, jest utwór „Przepaść” Tadeusza Różewicza, nakreślający różnice w percepcji świata osoby starszej oraz małego chłopca. Coś, co dla staruszki jest tytułową przepaścią, wcale nie oznacza, że kobieta stoi nad prawdziwą. Dla niej przejście przez ruchliwą ulicę stanowi problem i duże wyzwanie, jednak chłopca stać na empatyczny odruch – podaje rękę staruszce i przeprowadza ją przez pasy. Metody aktywizujące w szkole podstawowej można wykorzystywać w różnoraki sposób i z pewnością warto to robić.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here